Uinti – SLAM Suursaari Race

Uinti

Uinti

Kategoria: Blog

Jokaiselle meille liikunta on tärkeä osa elämää ja se pitää meidät terveenä läpi elämän.

Pitkä liikunnan puute aiheuttaa erilaisia terveydellisiä haittoja, jotka taas saattavat vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Usein liikunnanpuutteen huomaa ensimmäisenä väsymyksestä ja jaksamattomuudesta. Se tekee kehomme niin sanotusti laiskaksi ja silloin emme myös jaksa paljoa. Myös liikunnan aloittaminen on monelle iso kynnys, johon tarvitaan todella iso määrä energiaa. Usein myös aloittaminen on missä tahansa asiassa se vaikein askel. Aloittamisen jälkeen kuitenkin liikunta kuten muutkin asiat onnistuvat paljon helpommin. Aloittamisen jälkeen saatu hyvä olo valtaa kehon nopeasti mikä taas auttaa jatkamaan.

Miksi uinti on helppo liikunta aloittaa?

Yksi erinomainen laji aloittaa liikunta on uinti. Tähän asiaan riittää perusteluja vaikka kuinka paljon, joten tässä kappaleessa esittelemmekin parhaimmat puolet.  Uinnin aloittamiseen ei tarvitse hankkia mitään välineitä, vaan pelkkä uimapuku riittää. Tämä laji sopii myös ylipainoiselle tai nivelvaivaiselle. Uidessa ei tarvitse kannatella vartalon painoa, joka usein helpottaa liikkumista. Tällöin ylipainoiselle ei tule samalla tavalla lihasrasitusta. Myös nivelvikaiset pääsevät harjoittamaan nivelten liikkuvuutta, ilman siitä aiheutuvaa rasitusta. Harrastukseen ei myöskään tarvitse etsiä kummoisempia tiloja, nimittäin uimahalli löytyy jokaisen kaupungin palveluista. Kesäisin sitä voi jopa harrastaa missä tahansa paikassa, jossa on vettä. Uinnista saa myös liikuntaa huomaamatta, nimittäin se on usein hyvinkin hauskaa. Uintiin voi yhdistää monia erilaisia tapoja, jotka pitävät kuntoa yllä kuten vesijuoksu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pelkkä pulahdus ei lisää kuntoa. Vedessä kuuluisi viettää aikaa noin 20-30 minuuttia, jotta siitä saa hyödyn irti. Uinnin ei tarvitse olla myöskään raskasta, nimittäin uinnin liikunnalliset hyödyt saa pelkällä rauhallisella harrastusuinnilla. Jo leppoisemmassakin uinnissa koko kehomme työskentelee samanaikaisesti, joka aiheuttaa kaloreiden nopean palamisen. Se on usein jopa helpompi harrastus aloittaa kun lenkkeily, nimittäin huonokuntoisempikin pystyy usein uimaan kauemmin kuin lenkkeilemään. Normaalipainoinen noin 75 kiloinen nainen kuluttaa tunnin uintisessiolla 250 kaloria, kun taas kävelylenkillä kuluu 180 kaloria. Uinti kasvattaa myös kunnon lisäksi lihasvoimaa. Siinä käytetään säännöllisesti kehon jokaista lihasta, joten lihakset pääsevät kehittymään hyvinkin tehokkaasti. Eri uintityylien avulla voi myös vaihdella lihasharjoitusten tehoa. Ikärajaa lajiin ei myöskään ole vaan lajin voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Vaikka uintitaitoa ei olisikaan, niin uimaan on mahdollista opetella myös aikuisena. Tässä oli muutama erinomainen syy siihen, miksi uinnin aloittaminen on erittäin helppoa ja usein se on myös erittäin mieluisa tapa liikkua. Uinti kohottaa hyvin kuntoa ja auttaa myös ylläpitämään lihaskuntoa. Lihakset kasvavat uinnissa ihan huomaamattomasti, nimittäin siinä ei suoriteta kuntosalien tapaista lihasharjoitusta. Kaikki lihakset tekevät tasaisesti töitä ilman, että edes huomaa.

Mitä uinti sitten on?

Uinti tarkoittaa tapaa jolla liikutaan vedessä. Tällä tavoin ihmiset tai muut eläimet liikkuvat vedessä pysyen pinnalla. Uintitapoja on monia erilaisia, joissa kaikissa käytettään tasaisesti käsiä ja jalkoja. Uinnissa on tarkoituksena liikkua tietty matka vedessä, pysyen pinnalla. Ihmisen uskotaan osaavan uida luontaisesti. Tämä on kuitenkin hyvin kiistanalainen aihe, nimittäin jokaisen meistä on kuitenkin pitänyt käydä uimakoulu. Voi tietenkin olla, että ihminen osaa uida syntyessään ja vaan unohtaa taidon vanhemmiten. Uiminen opetelleen usein jo lapsena uimakoulun avulla tai viimeistään koulun liikuntatunneilla, jossa liikunnanopettaja hoitaa uinnin opettamisen. Sitä pidetään niin sanottuna perustaitona, joka jokaisen tulisi osata. Ja onhan se yksi elämämme perustaidoista pyöräilyn lisäksi, joka varmasti tulee jokaiselle tarpeeseen jossakin kohtaa elämää. Uimaan ei myöskään koskaan tarvitse opetella uudelleen, nimittäin jos on kerran oppinut uimaan, niin aivomme eivät sitä koskaan unohda.

Mitä uinti sitten on?